Kupię skodę na wodę, albo wodorowe wozidło technologiczne

JSW Innowacje

16 listopada 2019

Fot. wuestenigel on Foter.com / CC BY

Jak sprostać nowym wymaganiom ochrony środowiska oraz zbliżyć się do realizacji wizji eksploatacji złoża neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla? Odpowiedź na to pytanie znalazła m.in. brytyjska międzynarodowa firma wydobywcza z głównymi siedzibami w Johannesburgu w Południowej Afryce i Londynie w Wielkiej Brytanii - Anglo American plc.

Do wykorzystania wodorowych ogniw paliwowych w transporcie nawiązujemy w tekście „Wodoru do pełna, proszę”, który odwołuje się do interesującej publikacji Hydrogen Fuel Cell Vehicles; Current Status and Future Prospect (Wodorowe pojazdy na ogniwa paliwowe : obecny status i perspektywy na przyszłość).

Wodór może być wykorzystywany m.in. do ekologicznej i bezemisyjnej produkcji energii elektrycznej, ekologicznego transportu publicznego, zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania (szpitale, szkoły, urzędy). Wdrażanie i rozwój zeroemisyjnego transportu w oparciu o ogniwa paliwowe zasilane wodorem ma szansę na znaczną poprawę jakości powietrza i przyniesienie szeregu korzyści, takich jak redukcja hałasu i zanieczyszczeń oraz zmniejszenie emisji CO2.
Spółka Anglo American we współpracy z firmą Engie, w odpowiedzi na potrzebę zrównoważonego rozwoju, realizują projekt opracowania wodorowego wozidła technologicznego, który jest częścią programu FutureSmart Mining Anglo American.

Zadaniem Engie będzie dostarczenie rozwiązań mających na celu generowanie wodoru, podczas gdy Anglo American ma rozwinąć wozidło technologiczne. Maszyna ma być gotowa do 2020 r., po czym przejdzie program testowania i walidacji w kopalni Mogalakwena Anglo American w Południowej Afryce.
Wydajność wozideł powinna być taka sama lub wyższa niż podobnych maszyn z silnikiem Diesla. Kluczowymi zaletami tej technologii będą czystsze powietrze, mniej hałasu i niższe koszty konserwacji. Projekt ukierunkowany jest oczywiście na górnictwo odkrywkowe, ale jego ewentualne powodzenie może pokazać spółkom wydobywczym, które operują na złożach z zastosowaniem systemów podziemnych, potencjalne możliwości dla rozwoju górnictwa podziemnego.

Warto w tym miejscu podkreślić, że JSW podejmuje działania w zakresie wdrożenia technologii separacji wodoru z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym w procesie produkcji koksu. Można sobie zatem zadać pytania: czy możliwe jest ewentualne połączenie tych doświadczeń oraz jakie rezultaty mogłoby ono przynieść?

ŹRÓDŁA:
https://www.miningmagazine.com/fleet/news/1373393/anglo-engie-to-roll-out-worlds-largest-hydrogen-truck
https://www.jsw.pl/odpowiedzialny-biznes/jsw-na-rzecz-srodowiska-naturalnego/eko-projekty-jsw/produkcja-wodoru/
https://www.researchgate.net/publication/333446536_Hydrogen_Fuel_Cell_Vehicles_Current_Status_and_Future_Prospect

Coworking - Możliwość udostępnienia sali spotkań w Katowicach dla społeczności innowatorów, Skontaktuj się z nami: kontakt@nowylevel.pl

Informujemy, że strona używa plików cookies wyłącznie w celach wskazanych w Polityce Prywatności. Jeżeli nie blokujesz tych plików, rozumiemy przez to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia więcej informacji. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystanie cookies, kliknij Akceptuję.