Mechanizmy zniszczeń kół zębatych w napędach maszyn roboczych i ich diagnostyka w warunkach eksploatacyjnych
27 listopada 2020
Rozdział dotyczy podstawowych procesów niszczących uzębienia kół przekładni zębatych w układach napędowych maszyn roboczych oraz możliwości ich diagnostyki w warunkach poligonowych. W rozdziale opisano etapy rozwoju zmęczeniowych złamań zębów oraz procesy niszczące generowane tarciem, a więc zużycie ścierne i wykruszanie warstwy wierzchniej zębów kół zębatych.
Zaproponowano adaptację metody magnetyczno-proszkowej w wariancie mokrym dla potrzeb eksploatacyjnej diagnostyki głównych procesów niszczących kół zębatych stosowanych w napędach maszyn roboczych, w szczególności maszyn górniczych oraz maszyn użytkowanych w warunkach poligonowych. Przedstawiono koncepcję specjalnego induktora do stosowania w diagnostyce magnetyczno-proszkowej kół zębatych.
Autorzy:
Daniel Adamecki – Politechnika Śląska
Wojciech Grzegorzek – Politechnika Śląska
Jarosław Mikuła – Politechnika Śląska
Stanisław Mikuła – Politechnika Śląska
Cała monografia jest dostępna na stronie: KOMAG